بررسی سامانه های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری

۹۹/۰۴/۱۴

بازار سهام در هفته گذشته با عبور پرقدرت از مرز روانی ۵/ ۱ میلیون واحد شاهد افزایش شتاب‌گیری رشد شاخص کل بود؛ اتفاقی که موجب شد تا بازده بازار در سال جدید از مرز ۲۰۰ درصد (سه برابر) عبور کند. این بازدهی بسیار بالا در سال گذشته و امسال باعث ورود خیل عظیمی از افراد […]

بازار سهام در هفته گذشته با عبور پرقدرت از مرز روانی ۵/ ۱ میلیون واحد شاهد افزایش شتاب‌گیری رشد شاخص کل بود؛ اتفاقی که موجب شد تا بازده بازار در سال جدید از مرز ۲۰۰ درصد (سه برابر) عبور کند. این بازدهی بسیار بالا در سال گذشته و امسال باعث ورود خیل عظیمی از افراد به این بازار شده است. به گونه‌ای که در روز چهارشنبه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار در مبادلات بازار سهام مشارکت کرده‌اند. رقمی که در تاریخ فعالیت بازار سرمایه در ایران بی‌سابقه است. استقبالی که با توجه به عدم توسعه زیر ساخت‌های فنی باعث بروز اختلالات فراوان در هسته معاملات و سامانه‌های معاملاتی شده است.

به گونه‌ای که در برخی از موارد شاهد دو شیفت (در برخی از روزها سه و چهار) بورس و حتی از دسترس خارج شدن برخی از سامانه‌های معاملاتی کارگزاران شده ایم. اختلالاتی که نشان از عدم آمادگی زیرساخت های فنی سازمان بورس و کارگزاران برای پذیرش این حجم از سرمایه‌گذاران دارد.

به همین منظور در این مقاله به بررسی سامانه‌های معاملاتی آنلاین شرکت‌های کارگزاری پرداخته‌ایم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی گزارش های آماری شرکت سپرده گذاری مرکزی نشان می دهد در سال 99 بیش از 9.5 میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند، که با توجه به هزینه 10 هزار تومانی اخذ شده به هنگام ثبت نام، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درآمدی 100 میلیارد تومانی را از این طریق کسب کرده است.

آمار ثبت‌نام در سجام در سه ماه اول سال 99 پنج برابر سال قبل بوده است. آزادسازی سهام عدالت و صندوق قابل معامله دارایکم از جمله دلایل اصلی این افزایش هستند.

تا پایان خردادماه، تعداد بیش از 48 میلیون کد بورسی صادر شده است که از آن‌ها بیش از 15 میلیون فعال هستند.نسبت کدهای فعال بورسی به کل کدها در سال 99، ماهانه 4 درصد رشد داشته و این نسبت از 22% در اسفند 98 به 31% در خرداد 99 رسیده است.

ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس برای اولین بار در اردیبهشت امسال به 3500 هزار میلیارد ریال رسید. البته ارزش معاملات در خرداد ماه با افت حدودا 40 درصدی همراه بود.اما با توجه به میانگین ارزش متوسط روزانه معاملات خرد در بازار سهام در این هفته که از محدوده 18.5 هزار میلیارد تومان گذشت و رکورد بالاترین رقم تاریخی خود را شکست، پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات در تیرماه از اردیبهشت ماه نیز پیشی بگیرد.

ارزش معاملات بورس

با توجه به ارزش معاملات ماهانه در بازار بورس و فرابورس و هم‌چنین نرخ کارمزد دریافتی توسط کارگزاران، سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی درآمدهای بدست آمده توسط این شرکت ها در سه ماه اول سال 99 تخمین زده شده است. این عدد بیانگر درآمد روزانه 100 میلیارد تومانی کارگزاری ها است.

 

🔸آن چه در این گزارش می خوانید:
▪️کدام کارگزاری‌ها بیشترین سهم از معاملات آنلاین را دارند؟
▪️بررسی و مقایسه سامانه‌های معاملاتی شرکت‌های کارگزاری
▪️آمار بازدید سامانه‌های معاملاتی
▪️ تعداد شعب کارگزاری‌ها
▪️نتایج نظرسنجی

 

برای دانلود این گزارش کلیک کنید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد