تاثیرات کرونا بر ارزش سهام استارتاپ‌های بزرگ جهان

۹۹/۰۸/۲۵

تقریبا اواسط دی ماه سال گذشته (دسامبر 2019) بود که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت دولت چین، تشخیص یک ویروس ناشناخته با علائم بسیار مشابه با آنفولانزا را در شهر ووهان چین تایید کردند. این ویروس به سرعت بالا در چین گسترش یافت و خیلی زود راه خود را به خارج از مرزهای کشور […]

تقریبا اواسط دی ماه سال گذشته (دسامبر 2019) بود که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت دولت چین، تشخیص یک ویروس ناشناخته با علائم بسیار مشابه با آنفولانزا را در شهر ووهان چین تایید کردند. این ویروس به سرعت بالا در چین گسترش یافت و خیلی زود راه خود را به خارج از مرزهای کشور اژدهای قرمز یافت. طولی نکشید که اولین نمونه‌های تایید شده مبتلا به کووید 19 در کشورهای دیگر آسیا نیز یافت شدند.

این ویروس با شتاب فراوان، عزم خود را برای نابودی نسل بشر جزم کرده بود. سرعت انتشار این بیماری به قدری زیاد بود که در بسیاری از کشورها مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا  آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا وجود نداشت و در بازه‌ای از زمان، تحلیل های پیش بینی متخصصین نشان می‌داد کشوری مثل ایتالیا بیش از نیمی از جمعیت خود را در مدتی کوتاه از دست خواهد داد.

اخبار گسترش می‌یافت و سفرهای جهانی این ویروس به سرعتی که هواپیماها پرواز می‌کردند از قاره‌ای به قاره دیگر منتقل می‌شد. سازمان جهانی بهداشت تا کنون مرگ بیش از 1 میلیون و 200 و 70 هزار نفر انسان را به دلیل این ویروس گزارش داده است. اما ویروس کرونا متخصص تغییرات در اقتصاد و صنعت کشورها نیز هست و این تغییرات را هم در سطح کلان و هم در سطح خرد انجام داده است. در این گزارش از راستا به بررسی تغییرات پویایی که ورود این ویروس بر بازار بورس و سهام آمریکا گذاشته است می‌پردازیم:

بسیاری از شرکت های استارتاپی در ایالات متحده با ورود و انتشار ویروس کرونا، اعلام ورشکستی کامل کردند. شرکت هایی که سالها تجربه فعالیت موفق در بازار بورس را داشتند نیز در این میان به چشم می‌خوردند. ما در این گزارش قصد داریم به بررسی تاثیرات (مثبت و منفی) تایم لاین اتفاقات ورود، انتشار، شروع فاصله گذاری اجتماعی و اعلام وضعیت قرمز و در نهایت اخبار ساخت و آزمایش واکسن ویروس کرونا را بر ارزش سهام استارتاپ های شناخته شده آمریکا بررسی کنیم.

شش استارتاپ بزرگ آمریکایی که برای این منظور انتخاب شدند، در حوزه هایی فعالیت می‌کنند که ارتباط معناداری با مفاهیم مرتبط با این پاندمی داشته اند:

1- استارتاپ اوبر (Uber): فعالیت در حوزه حمل و نقل دیجیتال.

2- استارتاپ آمازون (Amazon): انبار و فروشگاه کالا و بزرگترین شرکت جهان در حوزه تجارت الکترونیک.

3- استارتاپ نتفلیکس (NETFLIX): بزرگترین شبکه رسانه، فیلم و سریال در جهان. فعالیت در حوزه رسانه و سرگرمی.

4- استارتاپ بوکینگ (Booking) : فعالیت در حوزه فروش بلیط های مسافرتی.

5- استارتاپ زوم (ZOOM): فعالیت در زمینه ارتباطات ویدیویی اینترنتی

6- استارتاپ تله داک هلث (Teladoc Health): فعالیت در حوزه سلامت دیجیتال.

استارتاپ های بالا را در نظر بگیرید. قرار است نحوه و میزان تاثیرات تایم لاین اتفاقات ویروس کرونا بر ارزش سهام هر کدام از این شرکت ها را مشخص کنیم.

1- اوبر (Uber)

اوبر

تا قبل از ورود کرونا به ایالات متحده آمریکا، ارزش سهام این شرکت روند صعودی داشته، اما بعد از اولین موارد تایید شده این ویروس در ایالات متحده ارزش سهام این شرکت نیز افت محسوس داشته است. همان طور که گفته شده نقطه زرد رنگ، نشان دهنده اعلام رسمی وضعیت اضطراری است. با توجه به این موضوع که استارتاپ اوبر یک شرکت حمل و نقل اینترنتی است و با اعلام رسمی دولت برای وضعیت قرمز و قرنطینه، رفت و آمدها به شدت کاهش یافت در نتیجه بخش زیادی از درآمد این شرکت از دست رفت که نتیجه آن کاهش ارزش سهام این استارتاپ بوده است.

بعد از انتشار اولین اخبار مرگ تایید شده بر اثر کرونا نیز همین اثر بر روی سهام این شرکت مشاهده شده است به نحوی که ارزش سهام این شرکت ظرف مدت یک هفته از 31.6 دلار به 22.6 دلار رسیده است. در کل، سفر ویروس کرونا به کشور آمریکا برای اوبر به هیچ وجه خوش یمن نبوده و باکاهش درآمدهای این شرکت، ارزش سهام آن نیز کاهش یافته است. در نهایت اما با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده و انتشار اخبار کشف ویروس کرونا، بالاخره سهام این شرکت وارد روند صعودی شده است.

2- آمازون

آمازون

سهام شرکت آمازون طی سه هفته قبل از ورود کرونا به آمریکا، روندی ثابت و تقریبا پایدار داشته است اما بعد از ورود کرونا روند صعودی خود را شروع کرده است. بعد از انتشار اخبار مرگ و میر در آمریکا ارزش سهام کاهش یافته است اما همان طور که در نمودار نیز مشخص است. بعد از اعلامیه دوم رسمی دولت جهت محدود کردن رفت و آمدها، این کسب و کار رشد چشمگیری داشته است.

همچنین آغاز موج دوم نیز، باعث شروع روند صعودی ارزش سهام این شرکت بوده است. به نحوی که از 30 مارس تا 24 ژولای (که شروع موج سوم است) ارزش سهام این شرکت از 1096 به 3008 دلار افزایش یافته است. هم چنین براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط این شرکت، درآمدهای شرکت در سه ماه سوم سال 2020 به 96.1 میلیارد دلار رسید، که نسبت به سه ماهه سوم سال 2019، 37% رشد داشته است.

در نهایت انتشار اخبار مبنی بر تست موفقیت آمیز واکسن نیز تاثیر منفی روی سهام این شرکت داشته است. (انتظار می رود با ساخت واکسن کرونا، درآمدهای آمازون از فروش اینترنتی و سرویس ویدیویی اش کاهش یابد.)

3- نتفلیکس

نتفلیکس

نتفلیکس، دنیایی از فیلم، سریال و محتوای سرگرم کننده برای افراد را به صورت آنلاین فراهم می‌سازد. با این وجود در اوایل انتشار ویروس و اعلامیه های رسمی دولت برای محدود کردن تماسهای فیزیکی سهام این شرکتی مقداری فراز و نشیب را تحمل کرده است.

نکته بسیار مهم این است که بعد از انتشار دومین اعلامیه رسمی دولت دونالد ترامپ، مبنی بر وضعیت قرمز در تاریخ 13 مارس 2020، به دلیل تعطیل شدن کسب و کارهای حضوری، بسیاری از مردم برای داشتن یک سرگرمی مناسب در دوران قرنطینه به سمت استفاده از نتفلیکس رفته اند که درآمد شرکت از حق اشتراک ها را افزایش داده و در نتیجه روند صعودی شرکت در ارزش سهام دوباره آغاز شده است.

در دو هفته اخیر، انتشار اخبار واکسن کرونا، تاثیر خوبی روی ارزش سهام نداشته و ارزش سهام این شرکت 8.6% کاهش پیدا کرد. اما در طول شیوع ویروس کرونا تاکنون، ارزش سهام نتفلیکس افزایش یافته است و ارزش سهام از زمان ورود کرونا که 353 دلار بوده بعد از حدود یک سال به 480 دلار رسیده است یعنی چیزی حدود 36 درصد رشد سالانه که رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

4- بوکینگ:

بوکینگ

بوکینگ، شرکتی است که هدف خود را سفر راحت و سریع عنوان کرده است. حقیقتش را بخواهید دوران پاندمی کرونا مخصوصا در آمریکا که شیوع ویروس سرسام آور بوده است، اصلا زمان مناسبی برای سفر شما نخواهد بود مگر اینکه برای سلامتی خود ارزش چندانی قائل نباشید. در نتیجه انتظار نمی‌رود چنین کسب و کاری در دوران حکومت کووید 19، توانسته باشد رشد چشمگیری را تجربه کند.

نمودار ارزش سهام این شرکت نیز همین مطلب را تایید می‌کند. از زمان اولین اعلامیه وضعیت قرمز در تاریخ 1 فووریه 2020 افت ارزش سهام برای این شرکت شروع شد. بعد از آن با انتشار اخبار اولین مرگ و میر در تاریخ 3 مارس تا حدود 11 ماه بعد سهام این شرکت هرگز نتواست به ارزش سهام خود در دوران قبل از کرونا برسد. به تازگی با انتشار اخبار واکسن کرونا، ارزش سهام این استارتاپ نیز تا حدودی افزایش یافت. در کل، ارزش سهام این شرکت در 20 ژانویه 2020 (ورود کرونا) معادل 1963 دلار بوده و بعد از 11 ماه از ورود ویروس، به نزدیکی 2007 دلار به ازای هر سهم رسیده است.

5- زوم:

زوم

ورود کرونا، تقریبا تمام مدارس، دانشگاه‌ها و کسب و کارهای حضوری را در سطح آمریکا تعطیل کرده است. در واقع از زمان اعلامیه اول وضعیت اضطراری در 1 فوریه تا شروع موج دوم کرونا در تاریخ 1 آوریل ارزش سهام این شرکت یک رشد نسبتا خوب را را تجربه کرد و از 88 دلار به 128 دلار رسید. بعد از شروع موج دوم و اعلام وضعیت قرمز در تاریخ 13 مارس توسط دولت و محدود شدن رفت و آمدها، رشد نجومی ارزش سهام این کسب و کار آغاز شد. از 13 مارس 2020 تا 12 اکتبر 2020 (تقریبا 7 ماه) ارزش هر سهم این شرکت از 124 دلار به 599 دلار رسید یعنی یک رشد تقریبا 310 درصدی!

بعد از انتشار اخبار کشف واکسن، ارزش سهام به شدت افت داشته و از 500 دلار به 376 دلار رسید. این رفتار به دلیل این است که با کشف واکسن، افراد نیاز کمتری به استفاده از یک پلتفرم ارتباط ویدیویی آنلاین می‌بینند.

6- تله داک هلث:

تله داک هلث

فعالیت اصلی این شرکت ارائه خدمات پزشکی و مشاوره از راه دور است و طی مدت 11 ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی بابت حضور در مراکز درمانی توانسته است رشد خوبی را تجربه کند.

در تاریخ 20 ژانویه 2020 که کرونا وارد ایالات متحده شد ارزش سهام این شرکت حدود 98 دلار بود. اما بعد از گذشت حدود 6 ماه ارزش این سهام به 237 دلار رسید (رشد 140 درصدی) با وجود نوسانات و همچنین کاهش ارزش سهام در چند روزه گذشته به دلیل خبر کشف واکسن، همچنان سهام این شرکت دارای ارزش 172 دلاری است که نشان از رشد خوب ارزش سهام این شرکت دارد.

در زیر می توانید با 50 استارتاپ خاورمیانه با بیشترین جذب سرمایه نیز آشنا شوید:

بخش اول

بخش دوم

 

تحلیل‌گر: حمید غفوری راد

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد