گروه اینترنتی ایران

۹۹/۰۲/۹

هلدینگ گروه اینترنتی ایران (IIG) از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری تجارت الکترونیک است که در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه کار خود را در حوزه سرمایه گذاری را با تاکسی آنلاین «اسنپ» آغاز کرد و به همین دلیل بیشتر در کشور با این نام شناخته می شود. پس از شروع موفق در […]

هلدینگ گروه اینترنتی ایران (IIG) از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری تجارت الکترونیک است که در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه کار خود را در حوزه سرمایه گذاری را با تاکسی آنلاین «اسنپ» آغاز کرد و به همین دلیل بیشتر در کشور با این نام شناخته می شود. پس از شروع موفق در حوزه تاکسی آنلاین، اقدام به سرمایه گذاری در سایر حوزه ها کرد و اکنون پرتفوی این شرکت شامل استارتاپ های در حوزه های مختلف می باشد.

سهامداران گروه اینترنتی ایران(اسنپ)

یکی از موارد پر حاشیه در مورد گروه اینترنتی ایران، سهامداران این مجموعه بوده است که در سال گذشته با حضور ژوبین علاقه بند در یک برنامه تلویزیونی بیشتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفت. در ادامه نگاهی به مهم ترین سرمایه گذاران این مجموعه انداخته ایم.

MTN و ایرانسل

گروه‌ام‌تی‌ان (MTN Group – Mobile Telephone Network) یک شرکت ارتباطاتی و مخابراتی چند ملیتی است که در سال 1994 در کشور آفریقای جنوبی تأسیس شد.  این شرکت با بیش از 200 میلیون مشتری در 22 کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای فعالیت‌ دارد و در 15 کشور از این 22 کشور رهبر بازار است. MTN در کشور ما نیز با در اختیار داشتن 49 درصد از سهام ایرانسل حضور دارد.

نقشه فعالیت MTN در آفریقا و خاورمیانه
نقشه فعالیت MTN در آفریقا و خاورمیانه

شبکه ایرانسل از مهر ماه سال 85 به صورت رسمی افتتاح شد. 51 درصد سهام ایرانسل از بدو تاسیس در اختیار شرکت گسترش الکترونیک ایران و 49 درصد نیز در اختیار MTN بوده است. البته در ابتدا قرار بود ام‌تی‌ان صاحب ۷۰٪ از سهام شرکت باشد، اما با مخالفت مجلس سهم آن به کمتر از نصف یعنی ۴۹٪ کاهش یافت.

درمهرماه سال 95 خبر سرمایه گذاری شرکت ام تی ان در گروه اینترنتی ایران منتشرشد و بعد از گذشت مدتی در اسفند 95 ایرانسل به عنوان اولین شرکت ایرانی در گروه اینترنت ایران سرمایه گذاری کرد. مجموع سرمایه گذاری این دو شرکت در گروه اینترنت ایران حدود 60 درصد است که 49 درصد مربوط به MTN و 11 درصد مربوط به ایرانسل می باشد.

راکت اینترنت

راکت اینترنت (Rocket Internet) یک شرکت چند ملیتی در برلین آلمان است که استارتاپ های مختلفی را در چند کشور جهان دارد. مدیران اصلی راکت دو فرد از عربستان سعودی به نام های عیاد الکثار و محمود الفوز هستند. عیادالکثار مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه است و محمودالفوز از دوستان دوره دانشجویی او و عضو هیئت مدیره راکت است.

این شرکت درواقع با نمونه برداری از استارتاپ های موفق چیزی همانند آن ها را در کشورهای دیگر راه اندازی می‌کند به همین جهت از آن به عنوان یک کپی بردار حرفه ای استارتاپ ها یاد می شود.

ژوبین علاقبند (مدیرعامل اسنپ یکی از محصولات گروه اینترنتی ایران) در رابطه با سرمایه گذاری این شرکت در گروه اینترنتی ایران گفته است که این شرکت از سهامداران گروه اینترنتی ایران نیست اما بعضی از افراد حقیقی که از سهامداران راکت هستند در گروه اینترنتی ایران سهامدارند این یعنی سهامداران هستند اما خود راکت اینترنت نیست!

حدود 30 درصد از سهام گروه اینترنتی ایران دراختیار این سهامداران آلمانی- عربستانی است.

هایپراستار

فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار از به روزترین هایپرمارکت های ایران است که درسال 88 توسط گروه بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای Carrefur  فرانسه اولین شعبه خود را در غرب تهران افتتاح کرد. سرمایه گذار اصلی این مجموعه یک تاجر از امارات متحده عربی به نام ماجد الفطیم است که در زمینه سرمایه‌گذاری، هتل‌داری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و …  فعالیت دارد. در حال حاضر 10 درصد از سهام گروه اینترنتی ایران در اختیار فروشگاه های زنجیره ای هایپر‌استار است.

سهامداران گروه اسنپ
سهامداران گروه اسنپ

اگر از زاویه ای دیگر بنگریم براساس مطالب بالا عمده سهام گروه اینترنتی ایران دراختیار سرمایه گذاران خارجی است چرا که از 60 درصدی که گفته شد 49 درصد مربوط به ام تی ان آفریقای جنوبی است که با آن 30 درصد شرکت آلمانی و 10 درصد هایپراستار می شود 90 درصد!

مهم ترین اتفاقات گروه اینترنتی ایران در طول فعالیت

در این قسمت به بررسی روند زمانی توسعه این گروه از زمان آغاز تاکنون پرداختیم.

روند توسعه گروه اسنپ
روند توسعه گروه اسنپ

پرتفو گروه اینترنتی ایران (IIG)

تعداد سرمایه گذاری های IIG درحال حاضر 7 استارتاپ می باشند که می توانید آن ها را در زیر مشاهده کنید :

پرتفو گروه اینترنتی ایران
پرتفو گروه اینترنتی ایران

برای مشاهده پرتفوی سایر سرمایه گذاران اکوسیستم استارتاپی اینجا کلیک کنید.

تغییر لوگو در خانواده اسنپ

اسنپ بعد از گذشت چهار سال از زمان آغاز فعالیتش با کنارهم آوردن همه محصولاتش مانند درخواست خودرو، سفارش غذا، رزرو هتل و… در یک اپلیکیشن به یک سوپر اپ تبدیل شد. در همین راستا این مجموعه در روزهای پایانی سال 97 از تغییر لوگو و ری‌برندینگ برای خانواده محصولاتش در جهت یکپارچه سازی در یک اپ خبرداد.

تغییر لوگو در خانواده اسنپ
تغییر لوگو در خانواده اسنپ

اسنپ

شرکت ایده گزین ارتباطات روماک که نام تجاری اش درحال حاضر اسنپ است در سال 93  با هدف ایجاد راهی برای انجام سفرهای درون شهری با گروهی کوچک با نام تاکسی یاب فعالیت خودش را آغاز کرد و حالا باگذشت چندسال به بزرگ‌ترین سامانه هوشمند حمل‌ونقل تبدیل شده است.

طبق آمارهایی که این شرکت در جشن پنجمین سال فعالیتش منتشر کرده است، در این 5 سال یک میلیارد سفر و عضویت 2 میلیون راننده در این تاکسی اینترنتی رخ داده است که از این 2 میلیون، 700 هزار راننده به صورت فعال حضور دارند.

اسنپ با گذشت 5 سال حالا 30 میلیون مسافر دارد که در مقایسه با سال گذشته می شود 50 درصد رشد! این مسافر ها در مجموع 365.905.124 ساعت را در این تاکسی آنلاین سپری کرده اند که می شود 41.770 سال! به گفته خود اسنپ، این پلتفرم 80 درصد از سهم بازار را در این حوزه در اختیار دارد و بیشتر از 1300 نفر در خود آن مشغول به فعالیت هستند.

طبق ادعای شهرام شاهکار مدیر اجرایی اسنپ در سال 97، ارزش این شرکت چیزی بین 1.4 تا 1.7 میلیارد گفته شده است.

اسنپ

اسنپ فود

اسنپ فود که در ابتدا زودفود نام داشته، متعلق به شرکت آوا نگار اطلس تجارت که اکنون به مدرن سامانه غذارسان اطلس تغییر یافته است، می باشد و یک سامانه آنلاین سفارش و دلیوری غذا است که از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرد. زودفود در مرداد 96 با توافق با مجموعه اسنپ به اسنپ فود تغییر نام داد. در حال حاضر این پلتفرم به عنوان اولین سایت سفارش غذا با بیش از 13500 رستوران از معتبرترین و بهترین آن ها همکاری می کند و تنها محدود به سفارش غذا نیست و قابلیت های دیگری مانند سوپرمارکت ها، شیرینی‌فروشی‌ها، کافی‌شاپ‌ها، نانوایی‌ها و … به آن اضافه شده است. طبق آخرین آماری که توسط سعید لطفی مدیرعامل اسنپ فود در تیر 98 اعلام شده است آن ها بیش از 70 هزار سفارش در روز دارند که نسبت به سال قبلش 100 درصد رشد داشته است. دارا بودن 80 درصد بازار و 30 هزار سفارش روزانه توسط سرویس اکسپرس از دیگر آمارهای اعلامی است. هم چنین درجهت اشتغال زایی بیش از 3000 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در اسنپ فود فعالیت دارند.

کرونا عامل تغییر کاربری اسنپ فود

به دنبال شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن نیمی از درآمد اسنپ فود، مهراد عبدالرزاق رئیس هیات مدیره اسنپ فود خبر از تبدیل شدن اسنپ فود به یک پلتفرم On-Demand برای خرید محصولات مختلف داد، پلتفرمی که شما در آن محصول مدنظرتان را سفارش می دهید و همان روز آن را تحویل می گیرید.

اسنپ باکس

اسنپ باکس پلتفرمی برای جابجایی بسته ها و مرسولات با موتورسیکلت است که در خرداد 96 کار خود را آغاز کرد. باتوجه به آخرین آمارهای اعلامی از سوی مدیرعامل ایرانسل در مهر 98، این بستر85 هزار درخواست روزانه دارد و 90 هزار پیک موتوری در آن ثبت نام کردند که 25 هزار پیک آن فعال هستند.

فرید شهابی مدیر تجاری اسنپ گفته است در حال حاضر 124 هزار راننده موتورسوار، وانت سوار و اتومبیل سوار برای بخش اسنپ باکس کار می کنند که شیوع کرونا و افزایش سفارش های اینترنتی مردم هم در این آمار بی تاثیر نیست.

اسنپ کیو

اسنپ کیو یک پلتفرم بازی و سرگرمی است که در شهریور 97 راه اندازی شد و ابتدا کارش را  برگزاری مسابقه‌های اطلاعات عمومی آغاز کرد. این اپلیکیشن بیش از 6 میلیون نصب فعال داشته و آن طور که به نظر می رسد درآمدش از طریق تبلیغات است.

اسنپ کیو

اسنپ کیو گیمری می شود!

در بهمن 98 این پلتفرم اعلام کرد که از این پس مسابقه های اطلاعات عمومی حذف شده و به جای آن بازی‌های رکوردی و مسابقه‌های تک به تک که در آن کاربرها به رقابت دو به دو با یکدیگر در قالب یک تورنمنت می‌پردازند، اضافه می شوند. حالا محوریت جدید اسنپ کیو بازی‌های ویدیویی و رکوردزنی گیمرهای ایرانی است.

اسنپ تریپ

اسنپ تریپ که در ابتدا پین تا پین نام داشته یک پلتفرم خرید آنلاین بلیت هواپیما و رزرو هتل است که از سال 94 فعالیت خودش را آغاز کرد. این بستر در سال 96 با توافق با مجموعه اسنپ به اسنپ تریپ تغییر نام داد و  در سال 97 رشد 700 درصدی را تجربه کرد. طبق گفته روابط عمومی اسنپ در مهر 98 این مجموعه رتبه دوم بلیت پروازهای داخلی را دراختیار دارد و هدف اصلی اش، مقرون به صرفه کردن سفر برای مردم ایران است.

اسنپ روم

اسنپ روم که در ابتدا زودروم نام داشته، مجموعه ای برای اجاره اتاق های ارزان است که در بهمن 96 فعالیت خود را آغاز کرد و در شهریور 98 به اسنپ روم تغییر نام داد. تلاش این مجموعه ارزان‌ کردن هزینه‌ی اقامت برای مسافرهاست. طبق گفته های مدیرعامل ایرانسل در مهر 98 این مجموعه با 62 هتل داخلی همکاری می‌کند و روزانه هزار رزرو دارد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. علیرضا

    متاسفانه اسنپ داره به یه غول بی شاخ و دم تبدیل میشه و تا یه مدت دیگه مطمئنا هیچ شرکت و استارتاپ دیگه ای توانایی رقابت باهاش رو نداره
    باید یه فکری به حالش کرد

    ۹۹/۰۲/۹ ۲۳:۴۶ پاسخ
  2. علی مرادی

    هر غول بی شاخ و دمی هم یه رستم ی یه روزی پیدا میشه و کمرشو میشکونه ِ شاید رستم اسنپ شکن هم پریشب متولد شده باشه :))))))))))))

    ۰۰/۱۱/۱۳ ۰۵:۲۵ پاسخ