اسمارت آپ ونچرز

۹۹/۰۴/۱۶

اسمارت آپ ونچرز یک شرکت سرمایه گذار خطرپذیر است که از سال 94 با همراهی 4 کارآفرین کار خود را آغاز کرد. هدف این 4 کارآفرین از شکل گیری اسمارت آپ کمک به سایر کارآفرینان و به عبارتی کسب و کارهای نوپایی بود که جوانان با انگیزه آن را ایجاد کرده بودند. اسمارت آپ علاوه […]

اسمارت آپ ونچرز یک شرکت سرمایه گذار خطرپذیر است که از سال 94 با همراهی 4 کارآفرین کار خود را آغاز کرد. هدف این 4 کارآفرین از شکل گیری اسمارت آپ کمک به سایر کارآفرینان و به عبارتی کسب و کارهای نوپایی بود که جوانان با انگیزه آن را ایجاد کرده بودند.

اسمارت آپ علاوه بر سرمایه گذاری روی استارتاپ ها و تزریق پول، خدمات دیگری در حوزه های منتورینگ، منابع انسانی، مالی و حقوقی و کمک به دریافت سرمایه راند بعد را در اختیار استارتاپ های پرتفو اش قرار می دهد. این مجموعه در ستارخان تهران واقع شده است و مدیریت آن را محمد احمدی برعهده دارد.

هیئت مدیره

ترکیب هیئت مدیره فعلی این مجموعه به شرح زیر می باشد:

هیئت مدیره اسمارت آپ

سهامداران اسمارت آپ

در حال حاضر سهامداران اسمارت آپ را دو صندوق سرمایه گذاری جسورانه توسعه تکنولوژی ایران و توسعه فناوری های نوین تشکیل می دهند :

صندوق توسعه تکنولوژی ایران یک سرمایه گذار خطر پذیر است که از سال 68 فعالیت خود را آغاز کرده است و حالا با گذشت سه دهه از مهم ترین صندوق های فعال کشور در این حوزه است. این صندوق در سال 97 در اسمارت آپ سرمایه گذاری کرد و 25 درصد از سهام آن را در اختیار گرفت.

صندوق توسعه فناوری های نوین از صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری است که با هدف ایجاد زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی و حمایت از فعالیتهای کارآفرینان و ارائه خدمات مالی به آن ها، با حمایت دولت و پارک فناوری پردیس در سال 86 فعالیت خود را آغاز کرده است. این صندوق در ابتدای سال 99 به جمع سهامداران اسمارت آپ پیوسته و به گفته دکتر میرامینی مدیرعامل صندوق، استارتاپ هایی که از این پس به اسمارت آپ می پیوندند می توانند از خدمات صندوق بهره مند شوند.

رویدادهای مهم اسمارت آپ در سال های فعالیتش

نمودار زمانی اسمارت آپپرتفو سرمایه گذاری های اسمارت آپ

اسمارت آپ تا کنون در 13 استارتاپ سرمایه گذاری کرده است که در زیر قابل مشاهده می باشند :

 

پرتفو اسمارت آپ

برای مشاهده سایر سرمایه گذاران اکوسیستم استارتاپی کشور کلیک کنید.

از بین این سرمایه گذاری ها، ایران رنتر و کمدا استارتاپ هایی هستند که از اسمارت آپ خروج کرده اند، هم چنین این شرکت با سرمایه گذاری در همراه مکانیک علاوه بر مرحله early stage  به مرحله mid stage ورود کرده است.

در زیر به معرفی برخی از محصولات این مجموعه میپردازیم :

اسمارت پلاس

اسمارت آپ پروژه اسمارت پلاس را در خرداد 98 راه اندازی کرد. این مجموعه با هدف ارائه خدمات و برگزاری کلاس های آموزشی برای سایر استارتاپ هایی که زیرمجموعه اسمارت آپ نیستند راه اندازی شد.

به عبارتی در اسمارت پلاس بدون درخواست سهم یا سرمایه گذاری در استارتاپ ها خدمات منتورینگ به آن ها ارائه می شود البته اگر در این میان صحبتی از سرمایه گذاری با موافقت طرفین باشد امکان سرمایه گذاری هم نیز وجود خواهد داشت.

گهواره

گهواره یک همیار هوشمند پرورش فرزندان و دوران بارداری است که از ابتدای سال 96 کارهای راه اندازی پلتفرمش را با 6 بنیانگذار ( رضا حسامی‌فرد، حمدحسین برگی، امین غلامی، سمیه مهدی‌پور، مرسده فخاریان و زهرا صدرزاده ) آغاز کرد. در این بستر دو مدل خدمات شامل خدمات مربوط به ابزارهای آموزشی و شبکه اجتماعی ارائه می شود. دسته اول شامل 6 ابزار پیام مشاور، خواب، تغذیه، بازی، چی‌طبیعیه و چی‌خطرناکه است و در دسته دوم والدینی که کودکان هم‌سال دارند، می‌توانند با هم ارتباط بگیرند و نکات آموزشی و تربیتی را به اشتراک بگذارند.

اسمارت آپ در زمستان 96 در گهواره سرمایه گذاری کرد. طبق گفته های رضا حسامی فرد در سال 97 حدود 18 هزار نفر در گهواره ثبت نام کرده اند و از این تعداد 10 هزار نفر فعال هستند. آن ها قصد دارند در مدت زمان کمی 4 درصد از بازار این حوزه را بدست آورند.

کرفس

کرفس یک کالری شمار و پایشگر سلامت است که توسط 3 نفر از دانشجویان دانشگاه شریف ( حمید ملک، حمید رفیعیان، کاوه فضایلی ) در تیرماه سال 94 ایجاد شده است. افراد در این برنامه می توانند با وارد کردن وزن و قدشان به هدف دلخواه خود و تناسب اندام با راهکارهای کرفس مانند پخت غذاهای سالم، ورزش روزانه، محاسبه میزان کالری مصرفی در روز و … برسند.

طبق گفته های حمید ملک در سال 97، 1 میلیون و 300 هزارنفر اپ کرفس را دانلود کرده اند که از این تعداد 350 هزار نفر فعالیت ماهیانه دارند. بنیانگذاران این اپلیکیشن قصد دارند تا دو یا سه سال آینده مجموعه اپلیکیشن هایی را در این حوزه وارد بازار کنند و معتقدند اگر بتوانند زیر یک درصد از بازار 9 میلیارد دلاری دیجیتال هلث ایران در چندسال آینده را بدست آورند عملکرد خوبی را نشان داده اند.

نماد الکترونیکی کرفس مربوط به شرکت کاوشگران رادین فناور سلامت است و حمید رفیعیان کوپایی مدیریت آن را به عهده دارد هم چنین اسمارت آپ از سال 95 این استارتاپ را در پرتفو سرمایه گذاری های خود جای داده است.

ایران رنتر

ایران رنتر پلتفرمی برای فروش اقساطی بدون نیاز به ضامن است که در سال 94 کارخود را آغاز کرد. رویکرد ابتدایی این اپ اجاره دادن کالا بود اما با تغییر شرایط اقتصادی و پیشرفت مجموعه فعالیت خود را در حوزه فروش اقساطی کالا و خدمات ادامه داد. این مجموعه اخیرا کارت اعتباری را ایجاد کرده است که افراد با آن می توانند علاوه بر خرید از ایران رنتر از 100 فروشگاه اینترنتی دیگر هم خرید کنند. قابلیت دیگر این است که علاوه بر خرید کالا می توانند به رزرو هتل، بلیت هواپیما و حتی تورهای گردشگری، خرید بیمه و… به صورت اقساط بپردازند.

طبق گفته های مدیرعامل ایران رنتر در سال 98، این فروشگاه بیشتر از 1500 سرمایه گذار حقیقی دارد و هرماه نزدیک به 6000 درخواست خرید اقساطی در وبسایتش به ثبت می رسد هم چنین تا به حال 3 دوره جذب سرمایه از اسمارت آپ ، لوتوس و بنیاد برکت داشته است که بعد از مدتی سهم آن ها را بازخرید و از آن ها خروج کرده است. ( اسمارت آپ در سال 95 در ایران رنتر سرمایه گذاری و در سال 97 از آن خروج کرده است ) اما اخیرا با دریافت سرمایه بالای 10 میلیارد تومان از فینووا قصد دارد دو محصول جدید کارت اعتباری مجازی و درگاه اعتباری را ارائه کند. این مجموعه با تغییر نام به لندو، یک پلتفرم درحوزه فین تک است که امیر حق رنجبر مدیریت آن را برعهده دارد.

کمدا

کمدا یک پلتفرم استفاده مجدد از پوشاک دسته دوم است که توسط ثنا خالصی در سال 96 و در شهر شیراز راه اندازی شد. هدف از ایجاد این اپ کاهش مصرف گرایی، بازگرداندن آیتم های مازاد (نو و در حد نو ) به چرخه مصرف، حفاظت از محیط زیست و امکان فروش لباس های تلنبار شده در کمد با قیمت مناسب تر به دیگران و کسب درآمد است.

این اپ مربوط به بانوان و اکسسوری های آن ها است. تیم کمدا در اواخر سال 98، 20 نفره شده است و کاربران آن نیم میلیون نفر را رد کرده اند. اسمارت آپ در اردیبهشت 97 در این استارتاپ سرمایه گذاری کرد و بعد از پیشرفت کمدا در ابتدای سال 99 از آن خروج کرد و جایش را به دیجی کالا سرمایه گذار جدید این پلتفرم داد.

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد